Profiel

Volledig gesubsidieerd. Die tijd is voorbij. Zelfregulering en participatie is het devies. Maar hoe zorg je ervoor dat projecten bestaansrecht krijgen na afloop? Hoe creëer je cofinanciering? Hoe zorg je voor ondernemende houding binnen je organisatie? Vragen die de continuïteit van jouw organisatie vergroten. Wij ontwikkelen de business case en de medewerkers om projecten zelfvoorzienend te laten functioneren. Dat doen we met advies, conceptontwikkeling en het inzetten van netwerk en jong talent met een maatschappelijk karakter. Wij noemen dat Maatschappelijk Ondernemen Nieuwe Stijl (MONS).

Onze dienstverlening is kenmerkend door te doen en we houden ons bezig met het starten en draaiende houden van ondernemingen met een maatschappelijke doelstelling. Van idee naar project of BV/Stichting. Dat is het niet meer, niet minder.

Via ons label Praktijkpioniers geven wij praktische ondersteuning aan maatschappelijke organisaties en start-ups.

Organisatie

• De organisatie van MONS is laagdrempelig. Een team bestaande uit gedreven ondernemers staat aan de basis.
  • Jong Talent & Speciaal Talent krijgen bij alle participaties veel kansen.
  • Het bestuur van MONS vormt ook de directie van de organisatie. We zijn doeners dus korte lijnen.
  • Als maatschappelijk organisatie of bedrijf kun je met MONS samenwerken als partner.
  • Praktijkpioniers is ons innovatie label. MONS zet dit label in voor veel zaken als eerste kennismaking.
  • Ons werkgebied is met name Zuid-Holland, Gelderland en Drenthe
  • Ons kantoor zit in Ede en een dependance in Biddinghuizen
  • We drinken graag goede koffie op Schiermonnikoog

Wat maakt ons uniek?

• Wij kennen de wegen in de publieke sector maar kunnen dit ook zeer goed vertalen naar ondernemers
  • Wij geven iedereen kansen. Waar een wil is weg die soms heel lang kan zijn voor een doel
  • We beginnen aan zaken waar andere niet eens aan durven te beginnen
  • We zijn praktisch ingesteld
  • We durven kritisch te handelen en zetten door bij tegenwind
  • Er zijn vele beren op de weg daar kun je ook een krokodil bijzetten. Wat wij er meewillen zeggen durf te doen!

Verleden, Heden en Toekomst

Wij zijn opgericht op 16-08-2012 als samenwerkingsverband tussen ondernemers en maatschappelijke organisaties. Dit was met een mooi woord een consortium. Dit samenwerkingsverband is per 31-08-2017 contractueel afgelopen. Uit het consortium zijn 17 ondernemingen uit voortgekomen. Waarvan er nog 14 actief zijn.
De stichting kwam in beheer van een van de participanten van het consortium WelZoWijs. Onder leiding van de initiatiefnemers van het eerste uur en WelZoWijs werken wij per 1-03-2018 als een zelfstandige stichting met als kerndoel Maatschappelijke bedrijven op te richten. Hierbij hebben wij een deel van het portfolio alsmede projecten van WelZoWijs overgenomen. Wij zijn dus een min of meer Spin-off van WelZoWijs.

In de toekomst richt zich MONS zich op het oprichten van bedrijven met een maatschappelijk doel. Ook is er ruimte voor maatschappelijke projecten met een bedrijfsmatige aanpak. Praktische ondersteuning zal plaats vinden via het label Praktijkpioniers.

Onder leiding van WelZoWijs zullen wij in de toekomst zeker niet uitsluiten dat we weer een vorm van consortium gaan vormen met nieuwe partijen.

MONS -